Synvillor och dåliga beslut

Table_shepard.jpg

Det här är en superb optisk synvilla. Två identiska parallellogram ser helt olika ut när de görs om till bordsytor. Alla ser samma sak, det vänstra bordet ser betydligt längre och smalare ut. 

Och det spelar ingen roll om du kollar upp förklaringen, du kommer inte att lära dig att se verkligheten som den ser ut, hjärnan kommer alltid att lura dig, gång på gång.

Syn är generellt en av de saker vi är bäst på, vi är evolutionärt skapta för att se bra. En enorm del av vår hjärna är kopplad till syn, mer än någonting annat och det finns ingenting vi gör lika många timmar per dygn som att titta.

Ändå är det omöjligt för oss att genomskåda den här optiska synvillan.

Om vi gör de här repeterbara, förutsägbara misstagen kopplade till syn som vi är så bra på, vad är då risken att vi gör ännu fler misstag inom andra områden vi inte är lika bra på. 

Till exempel hur vi tar finansiella köpbeslut? Något som vi inte har en evolutionär anledning att göra, inte har en speciell del av hjärnan dedikerad för och inte gör speciellt många timmar om dagen.

Du gissar rätt, vi är bedrövliga på att ta rationella beslut speciellt kopplat till ekonomi. Oavsett om vi köper billiga eller dyra saker fattar vi tyvärr irrationella beslut.

Ett exempel kan vara hur vi inte värderar tid och pengar rationellt. Säg att du står i bokaffären och ska köpa en finare kulspetspenna för 100 kronor. Precis när du ställt dig i kön till kassan kommer en bekant och säger, exakt den där pennan finns för bara 60 kronor tvärs över gatan. Många värderar då om de tycker att en minuts promenad är värd 40 kronor och kommer fram till att den är det.

Om du däremot precis ställt dig i kassakön med ett dyrare brädspel för 600 kronor (på samma bokaffär) och en bekant kommer och berättar för dig att precis samma brädspel finns tvärs över gatan för bara 560 kronor, då kommer många plötsligt fram till att det inte är värt besväret.

En minuts promenad är värd 40 kroner i det ena fallet men inte i det andra. Ett ganska banalt exempel, men vi är tyvärr lika irrationella oavsett om vi köper pennor eller hus.

Shepard Tables är ett av exemplen från ett av Dan Airleys TED-talks. Om du vill göra som 7 miljoner andra och roas under 17 minuter samtidigt som du blir mindre lättlurad, klicka igång videon nedan.