Motivation är värdelöst

Igår kikade jag på Mel Robbins som argumenterar rätt hårt för att motivation är värdelöst, den räcker inte tillräckligt länge för att driva en förändring. Jag håller delvis med henne, åtminstone att inspiration inte räcker till för att orka hålla uppe nya vanor. Att skapa strukturer för att få saker gjorda tror jag är mer framgångsrikt.

Det är till exempel mer lyckat att ordna automatiska överföringar och köp av fonder än att lita på att du ska känna dig motiverad till att föra över pengar och ta nya köpbeslut varje månad. Det som blir av är bättre än det perfekta du aldrig gör.

På samma sätt är en enkel struktur för att se till att träningen blir av, att du redan på söndagen bestämmer vilka dagar nästa vecka som du ska träna. Det gör att du packar väskan dagen innan och gör plats i schemat för att få till träningen.

Överbeskyddande hjärna

Vår hjärna är designad för att skydda oss från risker, men utan allt för många verkliga risker i vardagen slår det beteendet till på fel saker. Till exempel när vi får en bra idé på ett möte, men tvekar och sen aldrig säger det vi tänkte på.

Vår hjärna är samtidigt designad för att vara bekväm. Det är jobbigt att ställa sig upp och tända lampan när klockan ringer på morgonen, det är så mycket lättare att trycka på snooze och ligga kvar en (lång) stund. På samma sätt är det enklare att vara kvar på ett dåligt jobb än att ge sig ut och leta någon nytt, eller att stanna i en dålig relation för den delen.

Träna din hjärna

Tack och lov finns det sätt att ändra ditt beteende och träna dig själv på att få saker gjorda utan att behöva vänta på motivation.

Mel Robbins har formulerat 5-sekundersregeln som en hjälp för att övervinna oss själva. Om du tvekar längre än 5 sekunder kommer ditt medvetande dra i handbromsen och hindra dig från det där du hade tänkt göra. Dvs. om du vaknar, tvinga dig själv att gå upp inom 5 sekunder. Om du vill gå fram och prata med den där föreläsaren direkt när det är slut, se till att göra det direkt när impulsen kommer över dig.

Därför har jag sett till att studsa ur sängen de senaste dagarna och dessutom just gå fram och prata med Elza Dunkels som jag hade förmånen att lyssna till igår.

Över tid hoppas jag bli bättre på att bara sätta mig och få saker gjorda istället för att försöka känna in om det är rätt läge eller inte.

Mel Robbins säger det mycket bättre själv, här kommer ett 20 minuter långt prat av henne från TEDx som jag varmt rekommenderar.

Bonusmaterial: Om man vill se ännu mer och veta historierna bakom pratet ovan finns det en riktigt bra och 50 minuter lång intervju med Mel Robbins.