Va! 10 år! Var vi så unga?

På fredag har det gått 10 år sedan vi gifte oss! Tänka sig!
Det har gått fort. Dagen känns fortfarande nära i minnet fast det hänt så mycket sen dess. Jag tänker på hur modiga vi var som slog till. Bra gjort av oss! Samtidigt kändes det så självklart. Det fanns inga tvivel.

Varje själ som av hjärtats fröjd var med och firade dagen, gör mig ännu alldeles varm. Och extra tacksam är jag att Signe, Sune och Lennart var med ❤️❤️❤️

Det var den genomgående bästa dagen i mitt liv. Fylld med enbart välvilja, lyckönskningar och så mycket kärlek. En dag väl värd att minnas, hyllas och tänkas tillbaka på.

Som uppladdning inför tennbröllopsdagen har jag blickat tillbaka på våra tidigare firanden och samlat ihop 10 tips med saker jag lärt mig längs vägen.

2011 - Bröllop i Ytterberg 🤵🏼‍♂️❤️👰🏼‍♀️

Vi vigdes exakt ett år efter förlovningen. Skönt att inte behöva komma ihåg onödigt många datum…

Foto: Inga Björk

Tips! Gör det enkelt. Minimera antalet dagar som ska kommas ihåg och se till att verkligen fira de som blir kvar.

2012 - Bomullsbröllop (1 år)

När det var dags att fira den första bröllpsdagen var jag gravid i sjunde månaden och vi firade dagen med att flytta från Lidingö till Östersund. I Uppsala kom jag på den briljanta idén att vi skulle köpa en platta jordgubbar (jag skyller 100% på gravidhormonerna).

Det var fruktansvärt varmt och när vi väl kom fram till Östersund och packat ur, lämnat släp och var allmänt söndermosade av trötthet… så behövde vi ändå stanna uppe framåt småtimmarna för att ta hand om de stackars jordgubbarna. De mådde inte så bra efter den varma bilresan. Stämningen var helt ärligt inte på topp. Synd om den första bröllopsdagen skulle blivit den sista…

2012-07-02 19.07.21.jpg

Men klarar vi att hålla ihop efter en riktigt lång flyttdag plus sylt/saftkokning halva natten så klarar vi nog allt.

Och dagen slutade ju ändå väl på något sätt i och med att vi tagit ett stort steg närmare hur vi vill leva. Stockholm var fint men inte rätt för oss.

Tips! Fira inte viktiga dagar med att flytta 60 mil och SEN rensa och koka sylt + saft av femton liter jordgubbar. Gör bara inte det.

2013 - Pappersbröllop (2 år)

Familjen hade utökats med en liten (nåja…) Arvid och vi flyttade in i villa Saffran på vackra Frösön.

Skönaste kusin Atte, då 20 år, ställde utan att tveka upp som barnvakt åt Arvid 9 månader.
Föräldrarna roade sig med minigolf och middag på Innefickan. Det var en rätt kaotisk kväll vill jag minnas, men å andra sidan var allt ljusår bättre än fjolårets bröllopsdagsmisär.

2013-07-02 11.07.36.jpg

Tips! Bara för att tidigare firanden inte blivit lyckade eller uteblivit helt betyder det inte att du ska sluta försöka. Ge inte upp.

2014 - Läderbröllop (3 år)

På grund av resa i jobbet fick vi skjuta firandet en vecka men även denna gång ställde kusin Atte upp och passade Arvid medan vi åt middag på Jazzköket och svärmade längs Storsjöns strand. Firandet börjar arta sig!

Tips! Ett firande måste inte ske på en viss dag eller ett visst sätt för att räknas. Var praktisk och flexibel. Det gills ändå. Jag lovar.

2015 - Blomsterbröllop (4 år)

Natten mellan den första och andra juli kom äntligen sommarvärmen till Jämtland. Familjen hade fullbordats när Assar anlänt 2.5 månad tidigare. Den ljusa sommarnatten spenderades i ett tält på Andersön. Grilla och mysa. Livets första tältnatt för Assar! Det gäller ju att ge dem goda vanor från början.

2015 assars första tältnatt.JPG
Kristoffer fick ett par manschettknappar i form av ledkryss från lokala annaoelin av mig på morgonen.

På kvällen kom bästa Lisen och Kakan för att ta hand om de små medan vi åt middag på Marité, lirade minigolf och avslutade med att cykla runt på ön.

Jag minns tydligt hur det blåste varma sommarvindar på oss när vi blickade bort mot fjällen i fjärran. Bilden är fin men gör ändå inte alls kvällen rättvisa.

Tips! Våga be om hjälp och avlastning. Ingen kommer tacka dig för att du “stod ut” och samtidigt prioriterade ner dig/er själv/a. Många tror felaktigt att de är en belastning när de ber om hjälp. Men att be om hjälp är tvärtom att ge bort en gåva. Jo men på riktigt! De allra flesta VILL hjälpa till. Vår förmåga att hjälpas åt är en viktig anledning till att homo sapiens överlevt evolutionärt och nått dit vi är idag. Hjälpsamhet är ett beteende som hjärnan belönar och därför mår vi bra när vi får hjälpa till. Rent biologiskt alltså. Så våga be om hjälp. Både för din egen och för dina medmänniskors skull.

2016 - Träbröllop (5 år)

Precis som 2013 fick firandet vänta en vecka, men den som väntar på något gott…

Det viktiga är ju inte vilken dag vi firar utan att vi firar. Att vi vill och känner att det vi har är värt att fira. Generellt tycker jag att det firas för lite. Vem har någonsin legat på dödsbädden och önskat att hen firat lite mindre i livet?

Vi lämnade barnen hos mormor och morfar och fortsatte ned till Vansbro.

Frukost på bryggan

Efter varsitt fint PB i Vansbrosimningen hamnade vi i Rättvik.

2016-07-09 14.28.20.jpg

Helt spontant bokade vi en 6-rättersmiddag på anrika Bruntegården, rekade tältplats och hann med att prova på sommarrodel innan vi svidade om till middagen. Riktigt roligt, riktigt gott och 99 % oplanerat!

2016 IMG_3003.jpg

Nästa morgon besteg vi backen, körde löpning och lek genom byn och såklart avslutade vi med bad innan vi åkte hem igen. Fast vi bara varit borta i lite mer än ett dygn kändes det som vi laddat batterierna för ett halvår!

Tips! Planera lagom. Lämna rum för spontanitet och äventyr. Oftast är det då de mest minnesvärda stunderna uppstår.

Vi hade planerat att tälta och fira någonstans efter loppet och var rustade för det. Men vi visste inte var eller hur. Det finns många vackra plaster längs Siljan men när vi gled in i Rättvik och såg rodelbanan så tänkte vi direkt att det där ser ju löjligt kul ut. Det måste vi prova! Kollade upp restauranger i White guide och ringde till Bruntegården som hade ledigt bord samma kväll. Som grädde på moset log vädergudarna mot oss, men även om det spöregnat är jag säker på att det skulle ha blivit både roligt och minnesvärt.

2017 - Sockerbröllop (6 år)

Den här gången ställde kusin Lisen upp och tog hand om barnen. K och jag åkte ut till Verkön där vi checkade in i sviten på Verkö slott. Efter en god trerätters middag lämnade personalen ön för kvällen och vi blev helt ensamma kvar! Spännande!

Foto 2017-07-03 09 21 32.jpg

Vi såg inte skymten av några slottspöken och sov gott natten igenom. På morgonen fick vi en smarrig frukost och hann ta en fin upptäcksfärd runt ön innan båten gick tillbaka.

Foto 2017-07-03 11 08 19.jpg
Verkön är en riktig pärla i Storsjön. Du kan åka hit med båten M/S Thomee eller boka ribbåt direkt från stan. Det går också att ta bil/cykel till Isön (sök på Isöleden) och sen bilfärja över till Norderön. Sikta sen på Tivars gård där du kan parkera. Vid Tivars går det att hyra kajak och paddla 1 kilometer över till Verkön eller boka båttaxi som vi gjorde. Förutom slottet med sin populära restaurang, finns ett utkikstorn och en fin vandringsled på drygt 6 kilometer runt ön om du följer strandlinjen.

Tips! Om du har möjlighet - boka grejer när det är lite folk i farten. Det här året inföll 2 juli en söndag och därför fick vi hela slottet för oss själva. Från fredag till söndag hade stället varit abonnerat för ett bröllop, så när vi kom dit hade de sista bröllopsgästerna precis åkt hem. Vilket lyckokast för oss!

2018 - Yllebröllop (7 år)

Det här var dagen efter min tredje Ironman och skicket på mig var väl därefter. Inte någon elitgymnast direkt. Istället påbörjades hemresan med körning från Haugesund i sydvästra Norge till Eidfjord. Vackert så.

Tre veckor senare, när farmor tog hand om barnen i 18 timmar, firade vi desto mer. Då hyrde vi varsin kanot i Surfbukten och gav oss ut på Storsjön. Det var mycket vind och väder i luften just det här dygnet men vi lyckades parera allt väder på läsidan av ön. Det blev en riktigt fin kanontur då vi paddlade runt Frösön för första gången.

Rödöbron i sikte.

Vi började vid 18-tiden på kvällen och hade köpt med oss varsin pizza till middag. Sen paddlade vi fram till midnatt och tältade ute på Bynäset.

Nästa morgon låg sjön lugn och vi kunde paddla sista biten tillbaka till Surfbukten i god tid till lunch där farmor och barnen hälsade oss välkomna tillbaka.

Tips! Jag har visserligen en dragning till utmaningar av olika slag, men även om du inte har det så vill jag slå ett slag för att göra fler utmaningar tillsammans med din partner (eller en nära kompis). Det behöver inte vara extrema grejer på något sätt utan gör något som känns som en utmaning för dig. Välj något som får det att kittla i magen bara du tänker på det. Något som du inte riktigt vet om du klarar av på förhand. För vi växer av utmaningar. Vi tvingas växa när vi är utanför komfortzonen och om vi gör det tillsammans så växer vi också tillsammans. Vi blir starkare i oss själva men också i vår relation till varandra. Så utmana dig själv då och då. Prova att gå utanför gränsen för vad du normalt gör och tror att du klarar av.

2019 - Gummibröllop (8 år)

Tillbaka till ruta ett? Den här dagen tog vi med barnen till byn Ytterberg där vi gifte oss. Fika på sommarcafét i den vackra skolbyggnaden där vi hade vår bröllopsfest, platserna vi fotade på och vallen där vigseln ägde rum. En karusell av lycka och tacksamhet sköljde över mig och det var svårt att hålla tårarna borta som den känslomänniska jag är.

2011 - Foto: Inga Björk

2019 - Foto: Arvid Darj

Foto: Inga Björk

Samma husknut åtta år senare

Tips! Visa kärlek för barnen. Och då menar jag inte kärlek till barnen (för det önskar jag att alla föräldrar gör ändå) utan lär dem vad det är att vara fin i relationen till någon annan vuxen. Berätta om er kärlek för barnen. Varför det är viktigt att bry sig om varandra och hur man bryr sig om varandra. Varför vi firar varje år. Vi försöker vara goda förebilder och ge dem sunda föreställningar om hur en bör bete sig i ett förhållande.

2020 - Linnebröllop (9 år)

Farmor ställde återigen upp med barnpassning så vi tog oss en kväll på Storsjöbadets relax, käkade middag på Gusto och njöt av sommarkvällen på Frösön.

Okomplicerat och fint i sin enkelhet under denna konstiga tid i världen.

Tips! Ett firande behöver varken vara extravagant eller dyrt för att räknas. Det viktigaste är att ta sig tid. Tid för varandra. Att påminna sig om varför vi firar och hylla det som är kärnan till varför vi fattade tycke från första början. Att inte tappa bort kärleken i vardagskarusellen som snurrar vidare och där det mesta handlar om att bara få allt att gå ihop.

2021 - Tennbröllop (10 år)

Planerna håller på att spikas, men detaljerna är inte helt klara än.

Barnen ska hänga med mormor och morfar och jag kan väl avslöja så mycket som att det blir ett firande helt i vår smak.