Bokrecension: Ut ur ekorrhjulet

Ut ur Ekorrhjulet vs Jag lämnar ekorrhjulet

Ut ur ekorrhjulet ska inte förväxlas med den samtidigt utgivna boken Jag lämnar ekorrhjulet som jag skrivit en recension om tidigare i vår. Båda böckerna är ungefär lika långa, lättlästa och läsvärda men Ut ur Ekorrhjulet är mer av en tips-bok som jag behövde stanna upp i när jag läste. Jag lämnar ekorrhjulet är mer av typen dråplig och tankeväckande underhållning som jag slukade i ett svep.

Slutmålet i båda böckerna är förvisso att aktivt välja att avvika från normen och kliva av lönekarusellen, men författarna har valt vitt skilda tillvägagångssätt fram till målet.

Åsa Axelsson väljer att sluta jobba först för att sen räkna på saken och inse att deras familj kommer att fungera bra, om inte än bättre, när hon slutat lönearbeta och istället genomför en del medvetna livstilsändringar i familjen.

Oskar och Maribel Lindberg som skrivit boken Ut ur ekorrhjulet gör precis tvärtom. De räknar på saken, jobbar ihop den summa pengar som krävs och slutar sen jobba.

I boken berättar om hur de först levde ett liv som ganska normala Dinkers (fritt översatt betyder dinker: Dubbla Inkomster Noll Knoddar). Men efter att tre barn anlänt så tilltalar normen med prylar, status och lönearbete allt mindre och mindre. De berättar om hur de kommer fram till att de hellre vill leva ett annat slags liv under en långresa till Mexico. Med inspiration från bla Mr Money Mustache räknar de på saken och kommer fram till att friheten inte är så många år bort om de:
- Slutar konsumera onödiga grejer
- Sparar en stor del av lönen
- Gör medvetna val.

Att välja att inte följa normen

För de allra flesta framstår nog paret Lindbergs resa som både ganska alternativ och extrem (även om de ger exempel på de som är betydligt mer extrema än de själva). Men just att avvika från normen och ändå leva ett väldigt leva gott liv, inbillar jag mig är nyttig läsning för många. Du måste inte göra som allra andra. Det finns andra vägar att leva sitt liv på och det här är ett.

Personligen gillar jag metoden att räkna först och sen fatta beslut utifrån vad du kommit fram till. Efter flera års hårdtrimning av utgifterna kommer författarna fram till att de och deras tre barn behöver 20 000 kronor per månad för att kunna leva det liv de vill leva. Det är alltså deras månadsomkostnad.

20 000 x 12 x 25 = 6 000 000, enligt 4%-regeln.

Hur mycket pengar kostar din familj varje månad?

Så blir du också ekonomiskt fri

Precis som underrubriken antyder så finns många tänkvärda frågor som du kan ställa dig själv i boken. Vad är det egentligen som spelar någon roll i ett liv? Vad är viktigt på riktigt? Och finns det alternativa sätt att leva?

Hela kapitel 11 ger istället mer handfasta tips per kategori: bostad, transport, mat osv för den som vill komma igång och se över sin ekonomiska situation. Inte helt oväntat är boendet den viktigaste delen i ekvationen. Boenderkostnader står ofta för en stor del utgifterna. Hyra, ränta, amorteringar, uppvärmning, drift osv. Men var och hur vi bor styr mycket mer än så. Att se till att bo nära ger många positiva sidoeffekter både tidsmässigt och ekonomiskt. Författarparet har valt att bosätta sig i Leksand där de hittat ett billigare boende jämfört med i någon större stad. Dessutom ligger allt nära vilket gör att de ofta kan välja att cykla istället för att ta bilen och lättare kommer ut i naturen som är ett stort intresse. Mycket igenkänning för oss som flyttade från Stockholm till Östersund :)

Något jag saknade i boken

Förutom att trimning av utgiftssidan oftast är väldigt positivt för plånboken så skulle jag säga att det miljömässigt är en förutsättning för vår framtid på den här planeten. Vi kan inte fortsätta konsumera varor i samma utsträckning som tidigare, om vi vill att våra barn ska få en dräglig framtid. Författarna är förvisso också inne på det vid flera tillfällen, men jag önskar att de hade betonat miljövinsterna hårdare. Gärna likvärdigt med att få pengarna att räcka längre, istället för som nu, att miljövinster är en fin bonus som kommer på köpet...

Nyfiken på mer?

Vill du läsa mer om 4%-regeln och vägen till ekonomisk frihet kan du läsa här

Länk till bokrecensionen om Jag lämnar ekorrhjulet hittar du här.